برترین لحظات دیگو مارادونای افسانه ای در سری آ
سری آ - 02 اردیبهشت 1399 ساعت 08:30 - 10.8K بازدید

برترین لحظات دیگو مارادونای افسانه ای در سری آ

دیگو آرماندو مارادونا (به اسپانیایی: Diego Armando Maradona) (زاده ۳۰ اکتبر ۱۹۶۰) سرمربی فوتبال کنونی و بازیکن فوتبال بازنشستهه آرژانتینی است مارادونا یکی از بهترین بازیکنان تاریخ فوتبال به‌شمار می‌رود، در نظرسنجی که از سوی فیفا انجام‌شده‌است، او پایین تر از پله،و به عنوان یکی از بهترین بازیکنان قرن بیستم میلادی انتخاب شده است. مارادونا تیم ملی آرژانتین را با درخشش خود در جام جهانی ۱۹۸۶ و ۱۹۹۰ به‌ترتیب به قهرمانی و نایب‌قهرمانی رساند. استعداد، تکنیک، دید قوی، پاس‌های دقیق، مهارت در کنترل توپ و دریبل زنی مهار نشدنی مارادونا باعث شده‌بود تا با وجود قامت کوتاهی که دارد، در فوتبال سرآمد باشد و به او لقب پسر طلایی (به اسپانیایی: El Pibe de Oro) را بدهند.

مارادونا اولین بازیکن در تاریخ فوتبال بود که دو مرتبه رکورد قیمت نقل و انتقالات را در جهان شکست. او اولین بار با قیمت ۵ میلیون یورو به بارسلونا در لالیگا و بار دوم با قیمت ۶.۹۵ میلیون یورو به ناپولی در سری آ پیوست. او در طول دوران حرفه‌ای خود برای تیم‌های آرژانتینوس جونیورز، بوکا جونیورز، بارسلونا، ناپولی و سویا و نیولز اولد بویز به عنوان یک بازی‌ساز توانا، در پست هافبک هجومی بازی کرد. مارادونا در بارسلونا و ناپولی به بسیاری از موفقیت‌های باشگاهی‌اش دست یافت.

مارادونا در سطح ملی ۹۱ بار برای تیم ملی آرژانتین به میدان رفت و ۳۴ بار گلزنی کرد. او در چهار جام جهانی فوتبال شرگت داشت. مارادونا در نیمه نهایی جام جهانی ۱۹۸۶ مکزیک هر دو گل پیروزی آرژانتین را در برابر انگلستان به ثمر رساند (۲-۱)، تا آرژانتین در فینال نیز برابر آلمان به پیروزی رسیده و قهرمان شود. گل اول مارادونا در این دیدار که توپ را زیرکانه با دست وارد دروازه کرد، به گل "دست خدا" معروف شد. او ۶۰ متر را با دریبل زدن چهار بازیکن انگلیس و دروازه‌بان این تیم پیمود و گل دوم تیمش را هم به ثمر رساند که بسیاری آن را بهترین گل تاریخ فوتبال می‌دانند. سال ۲۰۰۲ در نظرسنجی فیفا این گل به عنوان "گل قرن" فوتبال انتخاب شد

دیدگاه ها

گزارش خطا

کاربر گرامی ،
به منظور بررسی بهتر و دقیق تر مشکل مورد نظر، فرم زیر را تکمیل نمایید.